Selecteer een pagina

diep luisteren

Wat levert het op?

Er wordt slecht geluisterd in organisaties en dat zorgt voor veel onbegrip, miscommunicatie en het gevoel niet gezien en erkend te worden. In de waan van de dag nemen we de tijd niet om diep te luisteren, terwijl het oplossen van de gevolgen veel meer tijd kost. Neem eens de tijd en luister echt, op een diep niveau, vanuit volledige aanwezigheid. En kijk wat het oplevert, voor alle betrokkenen.

Gezond

Werkelijk luisteren gebeurt met hoofd, hart en buik. Je bent volledig aanwezig. Je hoort wat er wel en wat er niet gezegd wordt en je voelt de emoties. Je stelt vragen wanneer je iets niet begrijpt, je vat samen en checkt of je het begrepen hebt, je bent eerlijk over wat het met je doet.

Hoofd

Wat is de inhoud van deze boodschap, de woorden, gedachten, ideeën en overtuigingen?

Hart

Welke emoties zijn er aanwezig?

Buik

Welk verlangen spreekt hieruit?
Wat doet dit met mij? Raakt het je bijvoorbeeld, waardoor je niet meer kan luisteren? Meld het dan…

Ongezond

Fixen: ik los het wel even voor je op
Analyseren: dit is er mis met je/je situatie
Verdedigen: je begrijpt het niet, het zit zo
Troosten: ach arme, wat vervelend voor je
Discussiëren: ja maar…
Corrigeren: ik verbeter en bekritiseer je

Hoe vaak luister jij echt? En wat verwacht je van je collega’s?

Wil je met mij samenwerken aan bewust leiderschap? Of wil je meer informatie? Laat dat dan middels onderstaan formulier weten en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Contact